Traian Vuia


de prof. dr. Mircea Barglazan

  Traian Vuia s-a nascut în 1872 în Surducu Mic, azi Traian Vuia în judetul Timis, România. Parintii sai au fost preotul Simion Popescu si Ana Vuia. A urmat cursurile primare în Bujor si Faget. Între 1884 si 1892, urmeaza liceul la Lugoj. Aici petrece mult timp în mijlocul familiei lui Coriolan Brediceanu, care-l va sfatui, ajuta si încuraja mai târziu în cariera sa. Vuia dovedeste de când urma cursurile primare, si apoi secundare, o atractie irezistibila si o predilectie pentru mecanica aplicata. La zece ani asista la primele manifestari cu caracter aviatic iar micul Vuia dezvolta o pasiune pentru zmeie. El urmareste atent detaliile lor si încearca sa construiasca altele mai perfectionate. Ajuns la liceu, Vuia îsi însuseste notiuni de fizica si mecanica si nu se mai multumeste sa construiasca zmeie ci încearca sa explice ce se petrece în jurul aparatului, fortele care actioneaza la lansarea si mentinerea lui în aer, conditiile de echilibru, etc.
Dupa absolvirea bacalaureatului în 1892, Vuia pleaca la Budapesta pentru a se înscrie la Politehnica. A urmat pentru un an cursurile Politehnicii, sectia mecanica, la seral. Neavând destui bani, se va înscrie la Drept si va practica în birouri de avocatie din Banat pentru a-si putea asigura mijloacele de trai. Astfel o buna parte din studentia lui Vuia este deviata de la adevaratele lui aspiratii si aptitudini. Tânarul reuseste însa si în domeniul stiintelor juridice. La 6 mai 1901, Traian Vuia îsi ia doctoratul în Stiinte Juridice cu teza: "Militarism si industrialism, regimul de Status si contractus".
Dupa terminarea facultatii Traian Vuia se întoarce la Lugoj. Aici continua sa studieze problema zborului uman si începe sa-si construiasca primul aparat de zbor, pe care-l numeste aeroplan-automobil. Datorita lipsurilor financiare, nu reuseste sa-si duca planul la capat proiectul si decide în schimb sa plece la Paris, în iulie 1902. Vuia spera ca aici va gasi pe cineva interesat sa-i finanteze proiectul, mai ales a pasionatilor de aerostate însa s-a lovit de mult scepticism asupra ideii ca o masina zburatoare cu o densitate mai mare decât cea a aerului ar putea zbura. Vuia merge la Victor Tatin, un cunoscut teoretician care construise în 1879 un model experimental de aeroplan. Tatin este imediat interesat de proiect dar încearca si sa-l convinga pe Vuia ca nu este nimic de facut pentru ca-i lipseste un motor adecvat si este instabil. Vuia însa continua sa-si promoveze proiectul si-l trimite Academiei de Stiinte de la Paris pe 16 februarie, 1903, prezentând posibilitatea de a zbura cu un aparat de zbor mai greu decât aerul cât si procedura de decolare. Academia îi respinge proiectul cu motivatia ca ar fi prea utopic, cu mentiunea ca:
Problema zborului cu un aparat care cântareste mai mult decât aerul nu poate fi rezolvata si nu este decât un vis.
În ciuda acestor obstacole, Vuia nu renunta la proiect si se înscrie pentru un brevet, acordat pe 17 august 1903 si publicat pe 16 octombrie 1903. Inventia brevetata se numeste aeroplan automobil.
În iarna lui 1902-1903, Vuia începe constructia aparatului, perfectionând pâna în minime detalii planurile originale la care lucrase cu un an înainte la Lugoj. Se loveste din nou de probleme de natura financiara dar reuseste sa le depaseasca, ajutat si de mentorul sau Coriolan Brediceanu. În toamna lui 1904 începe sa-si construiasca si un motor, tot inventie personala. În 1904 obtine un brevet pentru aceasta inventie în Marea Britanie. Întreaga parte mecanica e terminata în februarie 1905. Aparatul este gata în decembrie, dupa ce i se monteaza motorul, si este numit Vuia I. Avea prevazuta o greutate totala de 250 kg, o suprafata de sustinere de 14 m2 si un motor de 20 CP. Primele experimente au început în 1905, pe un automobil, cu aripile demontate, pentru a capata experienta în manevrarea lui.
Pe 18 martie 1906 la Montesson, lânga Paris, aparatul Vuia I a zburat pentru prima data. Dupa o acceleratie pe o distanta de 50 de metri, aparatul s-a ridicat la o înaltime de aproape un metru, pe o distanta de 12 m, dupa care elicele s-au oprit si avionul a aterizat. Multe ziare din Franta, Statele Unite si Marea Britanie au scris despre primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul, echipat cu sisteme proprii de decolare, propulsie si aterizare. De atunci a fost scoasa în evidenta si propagata ideea ca Vuia a reusit cu aparatul sau sa decoleze de pe o suprafata plata, folosind numi mijloace proprii, "la bord", fara "ajutor extern" (panta, cale ferata, catapulta, etc.). Totusi, au fost si mai exista multe contradictii si dezbatere asupra definitiei de primul aeroplan.
Sensibil, ca orice ardelean, la problemele natiunii române din imperiul austro-ungar lupta pentru unirea Transilvaniei cu România. Astfel face parte dintre parintii unirii, în 1918, când este numit vicepresedinte al Consiliului National al Unitatii Române, organ central de coordonare a românilor din provinciile românesti ale imperiului.
În continuare va mai breveta si construi diferite inventii, spre exemplu un generator de abur în 1925, sau doua elicoptere între 1918 si 1922. La 3 septembrie 1950 se stinge din viata la Bucuresti, fiind înhumat în cimitirul Bellu.

acasa    inapoi