Avram Iancu

de prof. dr. Gelu Neamtu
În istoria popoarelor apar uneori momente de cumpana si
de primejdie. Atunci fatalitatea sau vointa divina aduc în fruntea
acelui popor una sau mai multe personalitati pentru a-l calauzi.
La 1848 poporul român din Transilvania s-a aflat în primejdie
de moarte; dar tot atunci, s-au afirmat ca salvatori o pleiada de
conducatori, în majoritate tineri, între care Avram Iancu
a stralucit ca o pretioasa nestemata.
Vrednici conducatori au mai fost alaturi de el; si S. Barnutiu, si
I. Buteanu, si S. Balint si Al. Papiu Ilarian, si multi, multi altii,
dar nici unul dintre ei nu a intrat atât de adânc în
constiinta poporului român, nici unul nu s-a identificat atât
de desavârsit cu aspiratiile sale ca tânarul, frumosul
si mândrul prefect ce în scurt timp primi numele acela
atât de poetic, cum îl aprecia N. Balcescu, de CRAI AL
MUNTILOR.
Sa începem cu interesanta marturie a unei doamne (doamna Pipos
din Zlatna) care-i împartaseste lui Aron Densusianu ca l-a cunoscut
pe Avram Iancu pe când avea 10 ani. „Era – spune
ea – un baiat blond, blând si foarte modest. Am ramas
înmarmurita când în revolutiune aud deodata de numele
lui atât de razboinic”. Rezumându-se doar la blândete
si modestie, presupune, ca nimeni nu i-ar fi prevazut lui Iancu un
viitor de revolutionar. Si totusi ... la Târgu Mures, în
calitate de cancelist, la cele doua calificative se mai adauga si
altele, care îmbogatesc nuantele paletei. Iata cum îl
cunoaste Iosif Sterca Sulutiu: „student eminent, cu exterior
placut, blondin, modest, cu inima deschisa, sincer si cu caracter,
avea mult temperament dar era foarte tolerant – fata de alte
natiuni si confesiuni, apoi tinea mult la parola cuvântului
dat”. Acestui portret o cunoscuta gazeta maghiara îi adauga
si alte trasaturi semnificative: Iancu – se spune acolo –
„nu stia sa se încovoiasca nici sa se linguseasca. Pe
figura lui impozanta, si pe fata lui superba barbateasca, se oglindea
timbrul acelei constiinte, pe care singur convingerea meritelor proprii
o poate da”. Cu alte cuvinte era mândru, dar nu era vanitos,
iar sira spinarii era întotdeauna dreapta, ferma.
Dar nu numai descrierea portretului sau este graitoare; mult putem
afla despre „temperamentul sau revolutionar” si urmarind
una din cele mai cunoscute izbucniri ale sale, moment despre care
acelasi Sulutiu, crede a sti ca i-ar fi hotarât definitiv viitorul
drum în slujba poporului român.
Scena s-a petrecut în balconul dietei din Cluj, în ianuarie
1847. Impresionat de cinismul si rapacitatea nobilimii maghiare ce
vota proiectul de lege al nefastului urbariu care îl despoia
cumplit pe iobag, Iancu „gemea ca un taur înferecat si
tremura ca varga, o convulsiune l-a cuprins. Îl scuturau frigurile”.
A trebuit sa-l duca de-acolo. Este semnificativ în acest sens,
ca tot la sedinta respectiva, se revolta chiar si un deputat maghiar,
Kémény Dénes, care ia apararea iobagilor aratând
ca dupa ce acestia au fost despuiati de toate drepturile omului, de
toata demnitatea omeneasca punându-i-se sarcini cari îi
întreceau puterile, stapânul îi ia tot ce a muncit
bietul de el, apoi vine al doilea stapân, statul; iar în
final acest om în zdrente onest si muncitor ajunge în
situatia ca nici acel pamânt de trei coti, care dupa moarte
îi va acoperi trupul sa nu fie al sau. Pe drum, Iancu i-a marturisit
lui Sulutiu, cu patos, ca auzind ticalosiile propuse de nobili „eram
sa ma arunc din galerie între ei si sa-i izbesc de perete”.
Si apoi citeaza cuvintele Iancului ce constituie chintesenta revolutionara
a spiritului sau, moment de referinta al biografiei sale; „Nu
cu argumente filosofice si humanitare vei putea convinge pe acei tirani,
ci cu lancea, ca Horia”. Va avea ocazia în curând
sa foloseasca lancea pomenita, deoarece tirania nu a cedat terenul
fara lupta în Transilvania.
El stie sa devina autoritar daca e cazul, cu toate ca este descris
de contemporani ca un om cu fire blânda. Numai într-un
singur caz se spune ca îsi potolea cu anevoie mânia, când
auzea batjocuri la adresa românilor, fie din gura vreunui dascal,
fie de la camarazii sai. Si S. Dragomir comenta pe drept cuvânt
ca „Daca pe lânga asemenea însusiri el va izbuti
sa se impuna si în conducerea maselor, îl putem de pe
acum socoti pe deplin format pentru rolul care îl asteapta”.
Iancu polarizeaza miraculos poporul în jurul sau, este unul
din principalii organizatori ai adunarii de la Blaj din Duminica Tomii.
La începutul lunii mai, tânarul Avram Iancu, rosteste
si în fata autoritatii, a spanului cameral Lázár
György, hotarârea sa si a poporului sau de a se ridica
la lupta. Cuvintele lui Iancu citate de numitul span sunt acestea:
„românii nu cersesc libertatea de la unguri; natiunea
româna este destul de puternica pentru a-si câstiga libertatea
nationala luptând”.
Si la târgul de tara din Câmpeni, Iancu face pasul hotarât
spre lupta. Urcându-se pe o masa în mijlocul târgului
vorbeste poporului. Rezumatul cuvântarii e scurt la Ciurileanu,
cum scurta va fi fost si cuvântarea: „Toata Europa se
înarmeaza pentru a izbândi libertatea. Românii se
pregatesc de asemenea, fiindca a sosit timpul sa fie si ei liberi”.
Este interesant ca toti autorii, toate documentele, citeaza sau rezuma
foarte pe scurt cuvântarile sale. Nicaieri nu întâlnim
discursuri lungi sau alambicate si nu ni se pastreaza pentru simplul
fapt ca nu au fost rostite. Si totusi, masele înteleg perfect
mesajul. Reactia la scurta cuvântare de mai sus vine spontan,
multimea striga: „Vivat Iancu! Vivat natiunea româna”
sa ne înarmam!”
Sentimentul propriei sale forte, si-l ia de la poporul ce sta în
spatele sau, cu aspiratiile sale drepte si în slujba carora
Avram Iancu stie sa se puna total si neconditionat. Alecu Russo l-a
auzit vorbind pe Câmpul Libertatii în fata celor 10.000
de moti de sub comanda sa, la Marea Adunare din 3/15 Mai 1848 si ne
da fragmentul or poate esenta acestei cuvântari, la fel de semnificativa
ca si cele de pâna atunci. El cauta sa impuna maselor constiinta
fortei lor izvorâta din forta numarului: „Uitati-va pe
câmp românilor, suntem multi, ca cucuruzul brazilor, suntem
multi si tari, ca Dumnezeu e cu noi”.
Cuvintele sale sunt din nou scurte dar rostite cu avânt. Gestul
sau stapâneste, linisteste sau dezlantuie poporul; este o întrepatrundere
cu totul neobisnuita între forta sa de o sugestibilitate extraordinara,
aproape magnetica, si multime.
Directorul domeniului montanistic Zlatna, Nemégyei János,
confirma devotamentul motilor pentru Iancu, acest tânar de 22
de ani, plin de curaj. El este, se spune, „urmat fara sovaire”.
Si Iancu e constient de vocatia sa de conducator, asigurându-l
pe acelasi Nemégyei ca „nici opt regimente nu ar fi în
stare sa tina rânduiala între iobagii din domeniul de
sus ca el singur”.
Contactul lui Iancu cu motii trebuie sa fi fost foarte intim. Întreaga
sa fiinta este împletita din însusiri care-l fac popular.
Vorba scurta si hotarâta; graiul presarat uneori cu glume si
înflorit cu metafore. Oamenii batrâni îl lauda pentru
sfatul sau cuminte, iar tineretul îl admira pentru curajul sau
si pentru avântul nadejdilor sale. Momentul în care un
astfel de barbat de actiune recunoscut de popor putea sa se manifeste
din plin sosise odata cu primavara anului 1848.
Fata de celelalte personalitati ale revolutiei românilor la
1848-1849, Avram Iancu are fara îndoiala „ceva”
aparte, ceva foarte greu de definit si care, credem noi, face parte
indiscutabil din temperamentul sau revolutionar. Este acea putere
de a „fermeca” multimile, dupa cum atesta si G. Baritiu
care l-a ascultat personal, dar care totusi noteaza ca NU a fost un
orator în adevaratul sens al cuvântului. Dar în
ciuda acestei constatari paradoxale, recunoaste totusi faptul ca „era
peste putinta sa nu rapeasca cu sine pe ascultatori”. L-am numi
azi, un conducator charismatic.
La cea de a treia adunare de la Blaj, în 21 septembrie 1848,
în fruntea a 6.000 de moti înarmati, Iancu intra în
Blaj si se îndreapta direct spre Câmpul Libertatii. Aici
se urca pe o tribuna si rasucind pistolul în mâna, rosteste
tunator: „pretentiile noastre sunt sfinte, pe cât de sfânta
e dreptatea. Noi suntem gata a le apara cu orice pret”. Apoi,
pentru a-si sublinia hotarârea descarca pistolul, semn ca porneste
la organizarea luptei. De aici începe rolul sau de „general”,
rol confirmat si sustinut cu stralucire de victoriile sale. Nu e de
prisos a spune ca generalul rus Lüders, care dispretuia profund
pe generalii austrieci a declarat textual, ca atunci când a
intrat în Transilvania, n-a gasit aici decât un singur
general, pe Avram Iancu.
Si tot lui Avram Iancu îi este atribuita de catre Lucian Blaga
si chemarea atât de sugestiva, de în spiritul sau, al
omului de actiune: „Sa punem pumnul în pieptul furtunii
ca de nu pierim”. Cuvinte sapate si pe o veche cruce de lemn
înnegrita de vreme care strajuieste si astazi defileul de la
Fântânele în amintirea vitejiei motilor ce au pastrat
ei singuri Transilvania ca pe o Tara Româneasca, dovedind inamicului
ca Muntii Apuseni sunt inexpugnabili.
Nevoia de mit a poporului îl ridica pe Iancu asezându-l
pe un piedestal de semizeu, plasmuind legenda invulnerabilitatii sale
la gloantele obisnuite; astfel – afirma Alexandru Roman în
niste însemnari ale sale – poporul credea ca Iancu nu
putea fi rapus decât numai cu un glont de argint pe care stapânirea
nu-l avea (or nu-l stia), exact ca si în legenda lui Pintea
Viteazul (ceea ce în fapt ar putea fi expresia unui transfer
al mitului).
Nu în ultimul rând, se cuvine a fi mentionata si o oarecare
însemnatate pe care trebuiau sa o fi avut la extinderea popularitatii
sale, chiar frumusetea si simplitatea numelui sau: - Avram Iancu –
limpede si sonor, obisnuit între români; îmbinare
fericita a doua prenume, de o rezonanta aproape cristalina. Nemaivorbind
de versurile populare, cu audienta de marseilleza care venea sa actioneze
ca stimul de situatie la sugestie:
„Astazi cu bucurie, românilor cântati
Pe Iancu în câmpie cu toti sa-l urmati”.
Dezbatând în fond o problema de continut psiho-istoric,
nu putem sa încheiem fara acea consideratie de bun simt privind
rolul personalitatii în istorie, si care ne convinge ca omul
într-adevar mare, asa cum a fost si Avram Iancu, priveste mai
departe decât ceilalti si vrea cu mai multa putere decât
ceilalti. Acest om de exceptie intuieste si scoate la iveala noile
necesitati sociale create de evolutia anterioara a raporturilor sociale,
si fara îndoiala, abolirea iobagiei era o astfel de necesitate,
ca de altfel si perfecta egalitate a românului cu maghiarul
în noul concept democratic european.
În ceea ce priveste mai multa sa putere de a vrea, am aratat
cum a explodat într-o avalansa sustinuta de concentrare si organizare
a românilor în slujba idealului de eliberare sociala si
nationala.
Avram Iancu este cu adevarat o mare personalitate istorica: un erou
national, care a actionat constient si liber înspre realizarea
comandamentelor istorice.
english reference by Keith Hitchens
acasa
inapoi
