Simion
Barnutiu

de prof. dr.
Gelu Neamtu
Nascut într-o familie modesta de învatator,
S. Barnutiu, un stralucit student si apoi profesor de filosofie la
Blaj, ajunge ideologul revolutiei de la 1848.
Barnutiu ajuns în fruntea miscarii nationale de emancipare,
devine principalul ideolog al stavilirii masurilor de maghiarizare
fortata a românilor din Transilvania.
În lucrarea sa O tocmeala de rusine si o lege nedreapta (1842),
care circula în manuscris, a constituit baza gândirii
si faptuirii sale ca faclie calauzitoare a revolutiei românilor.
Ideile nationale din aceasta lucrare le vom gasi încrustate
în marele sau discurs din 2/14 mai rostit în catedrala
Blajului la 1848: „Daca si-au pierdut limba oarecare popor,
si-au pierdut deodata caracterul si nationalitatea sa” scria
Barnutiu în 1842, iar în 1848 îsi completeaza gândirea
nationala cu proclamarea românilor ca natiune independenta si
de sine statatoare care si-a scuturat jugul etnic si a înlaturat
iobagia feudala, chemând totodata nationalitatile conlocuitoare
la convietuire pasnica: „natiunea româna da de stire ca,
voind a se constitui si organiza pe temelie nationala, n-are cuget
dusman în contra altor natiuni si le recunoaste acelasi drept
si voieste a-l respecta cu sinceritate, cerând respect împrumutat
dupa dreptate; prin urmare, nici nu va suferi a fi supusa altora,
ci voieste drept egal pentru toate”.
Filosoful D. D. Rosca a vazut în marele discurs al lui Simion
Barnutiu expresia de cugetator european a lui S. Barnutiu.
Libertatea este pentru Barnutiu o lege de neocolit: „libertatea
cea adevarata a unei natiuni nu poate fi decât nationala”.
Libertatea si nationalitatea sunt notiuni de nedespartit, caci „cu
persoana natiunii deodata se naste si libertatea ei”. Libertatea
e conditia primordiala a culturii, e bunul suprem al oricarui popor.
Iar libertatea numai nationala poate fi.
Simion Barnutiu demonstreaza ca uniunea fortata a Transilvaniei la
Ungaria este nedreapta si antidemocratica. Era de fapt un rapt teritorial
al Ungariei care trecea peste vointa majoritatii locuitorilor din
Ardeal. Curentul antiunionist al românilor pe care l-a patronat
Barnutiu a constituit transferarea în plan practic a ideilor
sale filosofice. Aceasta orientare însemna în ultima analiza
apararea fiintei nationale românesti din Transilvania.
Desi un om blând si timid ca si constitutie spirituala, în
vâltoarea revolutiei devine un gigant nestapânit care,
asa cum scrie Gheorghe Sion, „la cuvintele de patrie, natiune,
românism el se entuziasma ca un poet, figura lui lua un aer
de om inspirat, de profet, vorba lui un accent simpatic si dureros,
cautatura lui zvârlea scântei de curaj...”
Stapânirea încearca cu lasitate sa-l captureze dar fara
succes. În Comitetul National Român de la Sibiu, S. Barnutiu
sta la cârma revolutiei române.
Revolutia românilor din Transilvania a avut doua obiective majore:
1) desfiintarea iobagiei si 2) împiedicarea anexarii fortate
a Transilvaniei la Ungaria si deci stoparea maghiarizarii. Obiectivele
au fost realizate si contributia lui S. Barnutiu la izbânda
revolutiei democratice române a fost esentiala.
Înabusirea revolutiei conservatoare maghiare îl determina
pe Barnutiu sa emigreze în Tara Româneasca.
Sprijina apoi actiunea celor mai luminati români de a realiza
o Românie Austriaca (prin unirea Transilvaniei, Bucovinei, Banatului,
Crisanei si Maramuresului) însa fara succes.
Se duce în 1852 la studii în Italia, si în 1854
se stabileste la Iasi ca profesor de logica. Aici, probabil în
urma unor contacte din Italia, devine francmason într-o loja
din Iasi. Are bucuria sa traiasca marea împlinire de la 1859
a unirii Moldovei si Munteniei.
N-au fost studiate înca îndeajuns cursurile sale privind
Dreptul public al românilor care contribuie si ele, în
masura în care sunt cunoscute la propasirea cauzei nationale.
În mai 1864 se întoarce muribund acasa. În drum,
pe Valea Almasului, la Treznea, judetul Salaj, îsi da obstescul
sfârsit.
Puterea sa de predictie, hotarârea sa de a lupta curajos si
fara preget pentru eliberarea poporului sau de sub jugul feudal si
etnic îl îndreptatesc la un loc de onoare în Pantheonul
Natiunii ca un mare român.
english reference by Keith Hitchens & Stan Apostol
acasa
inapoi
