Domnule președinte Klaus Iohannis, Domnule prim ministru Victor Ponta, Domnule viceprim ministru
Gabriel Oprea, Domnule Liviu Dragnea, Doamnă Alina Ghorghiu, domnule Vasile Blaga Despre salariile bugetarilor și legea unitară (corelată) a salarizării
Pe de o parte este momentul abandona modul salarizare bugetarilor de altă parte din modul cum s-a făcut, de curând salarizarea
demnitarilor se vede că nu este suficientă inteligență
la nivelul decidenților politici. Stupida abordare, de azi, a declanșat o spirală greu de stăpânit, o întrecere “socialistă” a sindicatelor de mărire a salariilor bugetarilor. Mai grav, avem solicitanți
de măriri salariale și din profesiuni prea bine plătite deja în raport
cu nivelul
competitivității reale,
profesiuni care nu se bazează
nici pe muncă
nici pe învățătură! S-a declanșat deci și o spirală a nerușinării. Evident sunt și solicitări îndreptățite, rezolvarea trebuind tratată nu separat ci unitar (cum se intenționează de altfel,
doar că stabilirea unor valori absolute a retribuțiilor
este profund greșită, a mai încercat-o fără succes guvernul Boc-Marko). Dacă nu a fost suficientă inteligență ca ideea de
transformare să vină dinlăuntrul păturii politice nu ar trebui să
tragem concluzia că toată pătura politică este opacă astfel încât să
nu accepte o abordare nouă. Din aceste motive supun atenției dvs niște principii care trebuie să
stea la baza unei legi unitare
de salarizare a bugetarilor: 1.
Legea unitară de salalarizare a bugetarilor ar trebui să stabilească exclusiv raporturi salariale și în
nici un caz valori absolute(1500, 2000, 3000 de lei șamd).
Stabilirea unor valori absolute nu arată decât dispreț față de cei care aduc valoare în
România, pe lângă faptul că trebuie corectată după ce apar diferențe
în productivitatea din economia reală. Corectura se face de regulă sub
presiune sindicală sau șantaj și este
partială vizând segmentul care face presiunea – anulând în fapt
esența legii “unitare”! (vezi capitolul Pactul social din
Cea de a treia cale, Ed. Negoiu 1994, sau din România absurdă, România creatorilor, ed. Negoiu
1999,) 2.
Odată stabilite raporturile salariale acestea se raportează
la salariul mediu din economia reală, smer, și pot evolua anual funcție de productivitatea /
salarizarea din economia reală, fără vreo intervenție legislativă sau guvernamentală. Actualizarea
salarială fiind doar o chestiune tehnică. Astfel bugetarii vor avea salarii
mai mari
sau mai mici
după cum va evolua productivitatea din sectorul privat, adică din România reală. Jocul cu salariile nu va mai fi astfel apanajul
partidelor politice de a declanșa derapaje de la legea salarizării unitare: corecturi unilaterale, apoi legi speciale și
în final haos salarial. Astăzi sunt gunoieri sau
șoferi care câștigă
mai mult decât un medic! Solidaritatea dintre
conduși și conducători - raportatea retribuției bugetarilor la retribuția creatorilor de valori - va fi de bun augur pentru o Românie normală, pentru o țără cu viitor. 3.
Nimeni nu își stabilește
sieși propriul salar. Una peste alta
am putea avea, de exemplu și numai cu titlu de exemplu: președinte - 10x smer, prim ministru, președintele ICCJ și președinții legislativului - 8xsmer, miniștri
– 5-6xsmer, secretar de stat – 4-5xsmer, medic
2-4xsmer, dascăl 1-3xsmer, funcționar
0,5-1xsmer, plajă salarii
regie națională
0,7-3xsmer, plajă salarii
regie locală
0,5-2xsmer, șamd. Anual
pe baza smer-ului
stabilit de Institutul Național de Statistică salariile bugetariilor se aduc la zi, automat. Medicii deși nu sunt bugetari, în sensul în
care un parlamentar, un ministru,
un primar, un polițist,
un funcționar sunt, până la descâlcirea legislativă a acestei anomalii și la dimensionarea corectă a contribuției de sănătate
- trebuie tratați, în această fază, la comun cu bugetarii adevărați. Mai sunt și alte confuzii
care trebuiesc bine analizate
și apoi lămurite - diferite agenții guvernamentale cu salarii nejustificat de mari se autoconsideră în economia reală,
desi salariile din aceste agenții sunt alimentate, de fapt, tot din bani publici. Modul cum se ajunge la aceste raporturi salariale este crucial. Acest
proces trebuie să fie depolitizat
și rupt inclusiv de interesele de grup profesional. Raporturile salariale trebuie să
fie foarte bine cumpănite
și gândite să facă față nevoilor societății pe următorii 20 de ani. Raporturile salariale odată stabilite dincolo de interese particulare și de grup politic trebuie să facă obiectul
unui referendum. Cu considerație și
speranță, Cerc. Şt. Pr. Octavian Căpăţină, 21 septembrie 2015, Cluj Napoca
|